Discover Cremona's Torrazzo, Italy's Tallest Bell Tower
ITA:
Soaring at 112.7 meters above the city’s central square, Cremona’s Torrazzo is Italy's tallest bell tower, and the oldest brick structure taller than 100 m still standing.
Completed in 1309, the Torrazzo consists of two superimposing structures, the first being the Romanesque tower with Guelph battlements, and the second being two octagonal drums (garland) with a marble spire placed at the top of the tower.
The splendid astronomical clock is the largest in the world. Located unusually low (clocks used to be placed much higher), it represents the sky with zodiac constellations and the Sun and Moon moving through them and is a true masterpiece of engineering, designed not only to tell the time but to measure the phases of the moon and seasons, and present astrological information. The hands indicate the hours, the lunar phases, the months, the constellations and the zodiac signs. The fourth hand completes a full circle every 18 years and 3 months and, when it superimposes on the hands referring to the sun and the moon, it means that an eclipse is taking place. The clock, built in 1583, still functions today and it is charged manually every day.
Another unique feature of the Torrazzo are the bells, seven like the musical notes; each is dedicated to a saint, including the patron saint of Cremona, Omobono.
Cremona is the city of torrone (nougat) and a lovely legend links it to the Torrazzo. It is said that torrone was invented as a special dessert to celebrate the wedding in 1441 between the duchess Bianca Maria Visconti and Francesco Sforza, Duke of Milan. The cooks came up with this crunchy, almond- and honey-based confection, which they made into the shape of the Torrazzo, and which also inspired its name.
Visitors can climb up the Torrazzo (502 steps!) for magnificent views of the city and the river Po.
Svetta sopra la piazza centrale della città, raggiungendo un’altezza di 112,7 metri. Il Torrazzo di Cremona è il campanile più alto d'Italia, e la struttura in mattoni superiore ai 100 m più antica al mondo ancora in piedi.
Completato nel 1309, il Torrazzo è costituito da due strutture sovrapposte: la prima è il campanile romanico con merlatura guelfa, e la seconda è costituita da due tamburi ottagonali (ghirlanda) con una guglia in marmo posta alla sommità della torre.
Lo splendido orologio astronomico è il più grande al mondo. Situato insolitamente in basso (gli orologi erano generalmente posizionati molto più in alto), rappresenta il cielo con le costellazioni zodiacali e il Sole e la Luna che si muovono attorno. E’ un vero capolavoro di ingegneria, realizzato non solo per misurare il tempo, ma anche per misurare le fasi della luna, le stagioni, e per dare informazioni astrologiche. Le lancette indicano le ore, le fasi lunari, i mesi, le costellazioni e i segni zodiacali. La quarta lancetta compie un giro completo ogni 18 anni e 3 mesi e, quando si sovrappone alle lancette che si riferiscono al sole e alla luna, significa che un'eclisse è in corso. L'orologio, costruito nel 1583, funziona ancora oggi ed è caricato manualmente ogni giorno.
Un'altra caratteristica unica del Torrazzo sono le campane, sette come le note musicali; ciascuna è dedicata ad un santo, compreso il patrono di Cremona, Omobono.
Cremona è la città del torrone e una leggenda lo lega al Torrazzo. Si narra infatti che il torrone sia stato inventato come dolce speciale per celebrare il matrimonio, nel 1441, tra la duchessa Bianca Maria Visconti e Francesco Sforza, duca di Milano. I cuochi inventarono questo dolce croccante, a base di mandorla e miele, a cui diedero la forma del campanile, che ne ispirò anche il nome.
I visitatori possono salire in cima al Torrazzo (502 gradini!) per godere di una magnifica vista sulla città e sul fiume Po.