Neptune's Grotto: Sardinia's Most Spectacular Cave

ITA:

Grotta di Nettuno: la grotta più spettacolare della Sardegna
Grotta di Nettuno
English

In the 18th century, a Sardinian fisherman, while at work off the western coast near Capo Caccia, discovered the entrance to what would become Sardinia’s most famous and visited cave: Neptune’s Grotto.

The spectacular stalactite grotto, which gets its name from the Roman god of the sea Neptune, contains a series of pillar-like concretions and a lake. It is more than a kilometer long, but only the first few hundred meters are accessible to tourists.

The entrance to the grotto, located at the foot of the 110-meter-high Capo Caccia cliffs, is about a meter above sea level; therefore, the grotto is accessible only when the water is calm.

Access to the cave is through a covered passage of green vegetation concretions; then, walking through a maze of pillar-like concretions, visitors reach a lake fed by the sea. A path leads to a column rising up to the vault of the cave forming two spectacular arches. Further down is the lake basin, called ‘the mansion’, from where you can see a white sandy beach and, in the latter part of the cave, a terrace called ‘music’s podium’.

There are two ways to reach the grotto: by land and by sea. Those going by land need to park their cars at the top of the cliff and walk down 654 steps along the escala del cabirol (goat's steps). A less tiring option is to take a boat from the nearby city of Alghero. This is ideal for those who also want to have a look at the coastline of Sardinia, which, in this area, is rich in grottoes and under water marine caves, a paradise for scuba divers. Boats run frequently in the spring and summer and excursions last about three hours.

Italian

Nel 18° secolo, un pescatore della Sardegna, mentre era al lavoro lungo la costa occidentale nei pressi di Capo Caccia, scoprì l'ingresso di quella che sarebbe diventata la più famosa e visitata grotta della Sardegna: la Grotta di Nettuno.

La grotta, formata da stalattiti spettacolari, prende il nome dal dio romano del mare Nettuno, e contiene una serie di concrezioni simili a pilastri e un lago. Si estende per più di un chilometro di lunghezza, ma solo le prime centinaia di metri sono accessibili ai turisti.

L'ingresso alla grotta, che si trova ai piedi della scogliera alta 110 metri nota con il nome di Capo Caccia, si trova a circa un metro sopra il livello del mare; pertanto, la grotta è accessibile solo quando il mare è calmo.

L'accesso alla grotta avviene attraverso un passaggio coperto di concrezioni di vegetazione; poi, a piedi attraverso un labirinto di concrezioni simili a colonne, i visitatori raggiungono un lago alimentato dal mare. Un sentiero conduce a una colonna che sale fino alla volta della grotta formando due archi spettacolari. Più avanti si trova il bacino del lago, chiamato ‘la reggia’, da dove si può vedere una spiaggia di sabbia bianca e, nella seconda parte della grotta, una terrazza chiamata ‘podio della musica’.

Ci sono due modi per raggiungere la grotta: via terra e via mare. Via terra si parcheggerà l’auto in cima alla scogliera per poi scendere i 654 gradini della ‘escala del cabirol’ (scala del capriolo). Un'opzione meno faticosa è quella di prendere un traghetto dalla vicina città di Alghero. Una soluzione ideale per chi vuole anche ammirare la costa della Sardegna, che, in questa zona, è ricca di grotte, sopra e sotto il mare, un vero paradiso per i subacquei. I traghetti sono frequenti in primavera e in estate e le escursioni durano circa tre ore.

More Dual Language Articles...

Italian Language eBooks