Wonders of Italy: The Cinque Terre
ITA:
The beautiful small colorful town of Manarola
Use player to listen to Italian version
A steep, rocky coastline, small bays and inlets, fishing boats and colorful houses: this is the breathtaking landscape you will find in the Cinque Terre, a stretch of coast on the Ligurian Riviera di Levante in the province of La Spezia. The ‘five lands’ refer to the five villages, which in ancient times were called ‘lands’ (terre), of Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore.
Since 1997, the Cinque Terre have been in Unesco’s World Heritage list, described as “a remarkable cultural landscape created by human endeavor over a millennium in a rugged and dramatic natural environment. It represents the harmonious interaction between people and nature to produce a landscape of exceptional scenic quality.”
Monterosso al Mare is perched on a hill from which it affords a splendid view. Must-sees here are the ancient Castle, the Church of San Giovanni Battista and the Capuchin Convent. The modern area has developed in the lower part of the village, where the beach is; here you’ll also find a 14-meter high statue of the god Neptune.
Vernazza is home to a picturesque marina that testifies to its ancient maritime traditions. Visit the Parish Church of Santa Maria di Antiochia, the Sanctuary of the Madonna di Reggio and the Doria Castle, and just stroll its old narrow alleys that descend steeply towards the port square, admiring the arcades and decorated portals.
Corniglia sits on a promontory covered with vineyards and is reached through a long staircase; here’s the heart of production of the excellent Cinque Terre wines, including the Cinque Terre DOC, La Polenza and the famous Sciacchetrà. At the bottom of the promontory is Guvano beach, one of the most beautiful of the Cinque Terre: crescent-shaped, framed by a gorgeous natural setting, with a turquoise sea that invites bathing.
Manarola, perched on a rock overlooking the sea, is the village that best exemplifies how humans here have been able to tame this wild and rocky land, building houses and terraces for the growing of orchards and vineyards. Don’t miss the views from the promontory of Punta Bonfiglio and the Sanctuary of Nostra Signora della Salute in Volastra.
Riomaggiore is first village you find if you come from La Spezia. It’s from Riomaggiore that the famous walking path La Via dell’Amore begins. The path, dug into the rock in the early 20th century, leads to Manarola. Perhaps less known but not less beautiful is the Sentiero Azzurro (Blue Trail), which passes through the Cinque Terre National Park.
Un litorale scosceso e roccioso, piccole baie e insenature, barche da pesca e case colorate: questo è il paesaggio mozzafiato che troverete alle Cinque Terre, un tratto di costa della Riviera Ligure di Levante in provincia di La Spezia. Le ‘cinque terre’ si riferiscono ai cinque borghi, che anticamente venivano chiamati ‘terre’, di Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore.
Dal 1997, le Cinque Terre sono inserite nella lista del Patrimonio Mondiale dell'Unesco, descritte come “un paesaggio culturale di straordinario valore creato dall’ingegno umano nel corso di un millennio in un ambiente naturale aspro e drammatico. Testimonia l'armoniosa interazione tra l’uomo e la natura per produrre un paesaggio di eccezionale qualità scenica.”
Monterosso al Mare è arroccato su una collina da cui si gode uno splendido panorama. Da non perdere qui sono l'antico Castello, la Chiesa di San Giovanni Battista e il Convento dei Cappuccini. L'area moderna si è sviluppata nella parte bassa del paese, dove si trova la spiaggia; qui troverete anche una statua alta 14 metri del dio Nettuno.
Vernazza ospita un pittoresco porto turistico che testimonia le sue antiche tradizioni marinare. Visitate la Chiesa Parrocchiale di Santa Maria di Antiochia, il Santuario della Madonna di Reggio e il Castello dei Doria, e passeggiate per i suoi vecchi vicoli che scendono ripidi verso la piazza del porto, ammirando i portici e i portali decorati.
Corniglia sorge su un promontorio ricoperto di vigneti ed è raggiungibile tramite una lunga scalinata; qui è il cuore della produzione degli ottimi vini delle Cinque Terre, tra cui il Cinque Terre DOC, La Polenza e il famoso Sciacchetrà. Alla base del promontorio si trova la spiaggia di Guvano, una delle più belle delle Cinque Terre: a forma di mezzaluna, incorniciata da uno splendido scenario naturale, con un mare turchese che invita alla balneazione.
Manarola, arroccato su una roccia a picco sul mare, è il borgo che meglio esemplifica come l'uomo qui abbia saputo domare questa terra selvaggia e rocciosa, costruendo case e terrazzamenti per la coltivazione di frutteti e vigneti. Da non perdere gli scorci panoramici dal promontorio di Punta Bonfiglio e dal Santuario di Nostra Signora della Salute a Volastra.
Riomaggiore è il primo paese che incontrate se arrivate da La Spezia. È da Riomaggiore che inizia il famoso sentiero La Via dell'Amore. Il sentiero, scavato nella roccia all'inizio del XX° secolo, conduce a Manarola. Forse meno conosciuto ma non per questo meno bello è il Sentiero Azzurro, che attraversa il Parco Nazionale delle Cinque Terre.